Erityisherkän elämää

Monihan ei usko, eikä ymmärrä erityisherkkyyttä ollenkaan. Useimmiten ajatellaan, että kuormittunut erityisherkkä lapsi on vain huono käytöksinen, näin siis meidän lapsemme kohdalla. Minä ja poikani olemme erityisherkkiä ja sen kyllä huomaa ihan päivittäisissä asioissa, miten mihinkin reagoidaan. Koulu on tällä hetkellä pojalleni ollut jo pitemmän aikaa paikka, missä kuormitus kasvaa. Paljon lapsia, paljon eri ääniä, opettajan puhe, opettajan vaatimukset, se on vain erityisherkälle liikaa.  Erityisherkkänä kuulet esimerkiksi takarivin sipattelevat tytöt niin kovana, ettei resurssit riitä enää muuhun. 



Mieheni kanssa olemme, kuin yö ja päivä. Minä koen, näen, tunnen, kuulen, aistin, niin herkästi ja mies on taas "viileä" eikä näe ja koe asioita samoin, kuin minä. 

Olen onnekas, että minulla on ymmärtävä mies. Olen todella huomion kipeä välillä ja välillä minusta tuntuu, että pelkkä silittäminen rasittaa. Olemme päässeet pitkälle sillä, että minä saan, miltei joka ilta omaa aikaa. Työni on hektistä ja ilta painotteista, niin kotiin tullessa kaipaan rauhaa. Tämä ei ole sitä, ettenkö tahtoisi olla mieheni kanssa, vaan sitä, että akkuni latautuu ja pääni tasapainottuu yksin ollessa. Masennus taustaisena olen oppinut kuuntelemaan itseäni ja tarpeitani. Vuosia olen pyrkinyt tekemänn kaikki asiat niin, kuin ns.normaalit ihmiset, mutta en enää. Nykyään teen asiat tavallani ja voin paremmin. Maalle muutto oli yksi iso osa toipumistani. En kaipaa vilinää ja vilskettä. Ennen ajattelin, että vetäytymiseni ja kotona olo johtuu masennuksestani, mutta minkäs teet, kun nautin kotona olosta, tämänkin ymmärrys vaati työstämistä paljon. Hyvä terapeuttini sanoikin, että ei joka aamu tarvitse olla klo 7.00 hereillä ja isku valmiina, joskus voi olla yöpaita päällä, vaikka koko päivän, jos sen kokee itselleen hyväksi. Jopa minulla on lupa nauttia olostani. Olemme mieheni kanssa olleet ns.ylisuorittajia, se johtunee taustoistamme. Meille ns. normaalit ihmiset, kun tekevät jotakin, niin me olemme oppineet tekemään kaksin verroin enemmän, jotta olisimme samalla viivalla heidän kanssaan, näin ajattelee useat päihteidenkäyttäjät, koska se huonommuuden tunne on valtava pään sisällä. Ja tuosta ulos oppiminen on ollut haasteellista. Vielä tänäkin päivänä koen tietyissä tilanteissa huonommuuden tunnetta. Voisin sanoa, että mikä tahansa taito on helpompi oppia kokonaan uusi, kuin että opettelet vanhasta tavastasi pois. 

Nancy Sinatra BangBang

https://www.youtube.com/watch?v=BkKDSFYvxKU


Ystävänpäivän lähestyessä olen miettinyt paria ystävääni erityisen paljon. Aikuisena olen tajunnut, kuinka suuri rikkaus on saada saman henkisiä ystäviä ja, kun vielä saa uusia ystäviä, se on jo taivaanlahja, vaikka uskonnollinen vakaumukseni onkin mitä on. Elämääni on viime vuosien aikaan tullut useita uusia ihmisiä työn ja muuton myötä,  kylämme nuorilla on iso osa sydämestäni, heidän vuoksi jaksan ja teen, heissä näkyy nuoruuden viattomuus, uutuuden viehätys, ilo, tuntematon tulevaisuus. Olen ajatellut, että jos pystyn omia kokemuksiani kertomaan ja käyttämään työkaluna ja tällä tavoin edes yhden nuoren pelastamaan aineilta, olen voittanut. Tahdon tarjota nuorille tekemistä ja sen turvallisen aikuisen rinnalle, jolle voi kertoa suoraan, mistä kenkä puristaa. 

Olen joutunut deletoimaan ihmisiä elämästäni, koska koin, että heidän seurassa menetin vain energiaani, eikä mielestäni se ole ystävyyden tarkoitus. 

Ystävyys itselleni on ainakin voimaannuttavaa, samanhenkisyyttä ja sitä, että voi olla täysin oma itsensä ja sinusta pidetään silti. 

Toivon kärki uuden edessä

https://www.youtube.com/watch?v=z8U9NY5EEzI&list=RDGMEMQ1dJ7wXfLlqCjwV0xfSNbA&index=9

Kohti kevättä menemme hyvää vauhtia, päivät ovat jo pidenneet, pimein masentuneen painajais aika on ohi. Keväällä näkee, kuinka kaikki herää eloon. Sormet syyhyä, että pääsisi mahlan valutukseen ja keräilemään kuusenkerkkiä. Itse laitoin jo chilejä, paprikoita ja tomaatteja multaan. Tietysti kanoille ja kaneille piti laittaa myös hernettä. Saa nähdä elääkö nuo kasvatukset edes kesään asti. Toivossa on hyvä elää. 

Muistakaa rakastaa

💓Jenni💓






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mieleni sanoi RIKS-RAKS-POKS

Olen sairastunut masennukseen yli kymmenen vuotta sitten. Väsymykseni oli kokonaisvaltainen,  arjen asiat pyöritin, pojat sai ruokaa, puhtaa...